loading...

قیمت کولر اجنرال در بانه

چرا «چابهار» «جبل‌علی» نشد؟ – دنیای 77 https://d77.ir/چرا-چابهار-جبل‌علی-نشد؟-دنیای-77/ دنیای 77 Wed, 17 Mar 2021 23:43:06 0000 اقتصاد و مالی https://d77.ir/چرا-چابهار-جبل‌علی-نشد؟-

چرا «چابهار» «جبل‌علی» نشد؟ – دنیای 77 https://d77.ir/چرا-چابهار-جبل‌علی-نشد؟-دنیای-77/ دنیای 77 Wed, 17 Mar 2021 23:43:06 0000 اقتصاد و مالی https://d77.ir/چرا-چابهار-جبل‌علی-نشد؟-دنیای-77/ مدیر روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد چابهار در یادداشتی مقایسه منطقه آزاد چابهار با منطقه آزاد جبل علی امارات به مهمترین دلایل اختلاف این دو منطقه پرداخته است. حسین الدین یوسف گفت: “منطقه آزاد چابهار 16 برابر منطقه آزاد جبل علی امارات است ، اما ظرفیت تجاری بندر جبل علی 33 …

مدیر روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد چابهار در یادداشتی مقایسه منطقه آزاد چابهار با منطقه آزاد جبل علی امارات به مهمترین دلایل اختلاف این دو منطقه پرداخته است.

حسین الدین یوسف گفت: “منطقه آزاد چابهار 16 برابر منطقه آزاد جبل علی امارات است ، اما ظرفیت تجاری بندر جبل علی 33 برابر منطقه آزاد چابهار است.” حامی ترین و محبوب ترین تشبیهات این مقایسه هاست: مقایسه دو عدد بدون عقب افتادن دو نقطه در همان حضور! و سرانجام ، نتیجه می گیریم که در استفاده از تواناییهای خود بسیار کم کار کرده ایم. “هدف این گزارش دفاع از” انجام شده “و” انجام نشده “در منطقه آزاد چابهار ایران یا سایر مناطق آزاد نیست ، اما بد نیست دوباره بخوانید ، برای مثال ببینید که چرا موفقیت جبل علی در منطقه به “چابهار” “جبل علی” تبدیل نشده است؟

چابهار میلیارد ریال؛ جبل علی میلیارد دلار!

منطقه آزاد چابهار 16 سال پس از منطقه آزاد جبل علی با اندکی اختلاف در سرمایه اولیه آغاز به کار کرد: منطقه آزاد چابهار با سرمایه گذاری اولیه یک میلیارد ریال و منطقه آزاد جبل علی با سرمایه گذاری اولیه دو و نیم میلیارد ریال

منطقه آزاد چابیار در سال 1993 با بودجه اولیه یک میلیارد ریال تأسیس شد و سایاباش سامی به عنوان اولین مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار منصوب شد که زیرساخت های منطقه آزاد را بر اساس درآمد وارداتی تأمین می کند. در نتیجه ، از همان روز اول منطقه آزاد چابهار ، در راه تأمین هزینه های روزانه و بدون تأمل بود. دفتر اولین مدیر عامل منطقه آزاد چابهار که هنوز هم به عنوان یادگاری در منطقه آزاد حفظ می شود ، در واقع یک محفظه کانتینر است.

در مقابل ، تأسیس منطقه آزاد جبل علی در امارات متحده عربی از سال 1977 آغاز شد و در سال 1985 با هزینه 2.5 و 2.5 میلیاردی برای ایجاد زیرساخت ها راه اندازی شد. نکته قابل تأمل در مورد منطقه آزاد جبل علی این است که این منطقه آزاد زمانی اجرا شد که تمام زیرساخت های لازم در یک منطقه آزاد فراهم شود. برق ، آب ، فرودگاه های بهسازی شده ، دفاتر ، انبارهای سرپوشیده و سردخانه مجهز ، هتل ها و شبکه های دسترسی جاده ای از زیرساخت های مورد نیاز برای رونق فعالیت های اقتصادی در یک منطقه آزاد است که قبل از مرحله بهره برداری در جبل علی ساخته شده است.

به طور خلاصه و مختصر ، منطقه آزاد چابهار با 16 سال تأخیر نسبت به منطقه آزاد جبل علی ، بدون استفاده از امکانات و زیرساخت ها راه اندازی شد!

محروم از بندر چابهار. بزرگترین بندر مصنوعی با جبل علی!

ویژگی دیگری که موقعیت بی نظیری را برای جبل علی در تمام مناطق آزاد جهان ایجاد کرده است ، بندر این منطقه آزاد است. بندر جبل علی به عنوان بزرگترین بندر ساخته شده توسط انسان با عمق 14 کیلومتر اسکله با آب عمیق ، شرایط اسکله را برای بزرگترین کشتی های باری و کانتینری جهان فراهم کرده است. در مقابل ، پس از تصویب قانون توسعه منطقه آزاد ، بندر تا فوریه 2017 به منطقه آزاد چابهار دسترسی نداشت. این بدان معنی بود که تولیدکنندگان و بازرگانان برای ورود به بندر برای واردات مواد اولیه یا صادرات و مطابقت با قوانین و مقررات سرزمین اصلی باید منطقه آزاد را ترک کنند.

از زمان تاسیس منطقه آزاد چابهار در سال 1993 تا 2019 ، هیچ دسترسی بندری در منطقه آزاد وجود نداشته است. در همین حال ، منطقه آزاد جبل علی هنگامی که هشت سال قبل از تأسیس منطقه آزاد چابهار در سال 1985 فعالیت خود را آغاز کرد ، به سه ترمینال دریایی با ظرفیت نامحدود برای کشتی ها مجهز شد.

محروم از فرودگاه چابهار؛ جبل علی با 3 فرودگاه بین المللی

منطقه آزاد جبل علی فقط 55 کیلومتر با فرودگاه بین المللی دبی ، یکی از بزرگترین فرودگاه های جهان و 70 کیلومتر با فرودگاه شارجه ، دومین فرودگاه بزرگ امارات متحده عربی فاصله دارد. با این حال ، یک فرودگاه اختصاص داده شده به منطقه آزاد جبل علی و افتتاح بین مرزهای این منطقه آزاد در دستور کار این منطقه آزاد قرار داشت ، تا اینکه سرانجام فرودگاه بین المللی آل مکتوم در منطقه آزاد جبل علی راه اندازی شد. فرودگاه بین المللی آل مکتوم قدرت منطقه آزاد جبل علی را تا حدی فراهم کرده است که مناطق تجاری کمتری در جهان نسبت به منطقه آزاد جبل علی دارد.

با این حال ، تنها راه ورود به منطقه آزاد چابهار از فرودگاه ورود به فرودگاه Konark است که یک فرودگاه نظامی است و نه فقط خطوط هوایی بین المللی مانند امارات ، اتحادیه ، ترکیه ، انگلیس ، ایرفرانس ، لوفت هانزا و … که حتی بازرگانان بین المللی در فرودگاههای نظامی استفاده می کنند. مسافرت را دوست ندارم. از طرف دیگر ، فرودگاه Konark در خارج از منطقه آزاد واقع شده است و تقریباً هیچ تجمع ترافیکی در منطقه آزاد برای تجار و سرمایه گذاران خارجی وجود ندارد. برای رفتن به چابهار ، یک سرمایه گذار خارجی ابتدا باید مراحل ویزا را طی کرده و وارد سرزمین اصلی شود و سپس به منطقه آزاد چابهار برود.

آب آشامیدنی و جاده ها بین صفر تا صد وجود دارد

در زمان تأسیس چابهار 29 سال راه استاندارد و ترانزیت وجود نداشت ، اکنون با وجود تمام تلاش ها ، راه آهن هنوز به چابهار نرسیده است ، اما منطقه آزاد چابهار از ضعف و عدم امنیت و جاده ترانزیت استاندارد رنج می برد ، جبال منطقه آزاد علی 36 سال پیش تأسیس شد و به 7000 کیلومتر بزرگراه ترانزیتی و شهری مجهز بود.

وضعیت چابهار و جبل علی در آبرسانی جدید تفاوتی با وضعیت جاده دسترسی ندارد و این دو منطقه در دو طرف طیف صفر و صد واقع شده اند. چابهار با کمبود شدید آب شیرین روبرو است و جبل علی کاملاً تأمین شده و مشکلی در تأمین آب شیرین وجود ندارد.

در تماس با سیل قانون چابهار ؛ جبل علی پشت سد پایداری است

آب موجب رونق می شود. اما ناتوانی انسان در مدیریت مقدار عظیم آن منجر به جاری شدن سیل و ویرانی می شود. قانون یکسان است ، وجود آن برای توسعه بشریت ضروری است ، اما مقدار بسیار زیاد و تعدد آن نظم زندگی را مختل می کند. تعداد کامل قوانین دیگر بر توسعه تأکید نمی کند ، که پایه های اقتصاد را می زند و تضعیف می کند. تعدد قوانین ، حتی توسط برخی از اقتصاددانان به عنوان “قوانین اجرای قانون” نامیده می شود ، چالشی برای اقتصاد کشورهای حداقل توسعه یافته و در حال توسعه است. همانند سایر مناطق کشور ، قوانین و مقررات تجارت چابهار با نوسانات بیشتری باعث کاهش انگیزه های سرمایه گذاری شده است. قوانین ، مقررات و دستورالعمل هایی که چندین بار در روز صادر شده است ، همیشه مشاغل را در وضعیت بحرانی تری قرار داده است.

با این حال ، قوانین عمومی برای سرمایه گذاری در منطقه آزاد جبل علی حداقل در سه دهه گذشته بدون تغییر مانده است و بازرگانان در سایه این ثبات رشد کرده اند.

چابهار ، چرا جبل علی نیست؟

به آن پایه و اساس توسعه جبل علی و زیرساخت ها و بنیادهای زیربنایی را اضافه کنید که جبل علی برای انگیزه های کوچک و بزرگ منطقه آزاد فراهم کرده است و البته چرا جبل علی به چابهار تبدیل نشده است چرا که او جبل علی نشده است!

انتهای پیام

محمد قطب بازدید : 50 جمعه 29 اسفند 1399 زمان : 17:15 نظرات (0)
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 535
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 9
  • آی پی دیروز : 11
  • بازدید امروز : 24
  • باردید دیروز : 14
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 149
  • بازدید ماه : 517
  • بازدید سال : 5,855
  • بازدید کلی : 26,187